Friday, December 26, 2008

"Basah Lencun" Solo Ride to Perlis

Salam

Memandangkan ride yang dirancang tiada sambutan, maka aku terpikir2 la nak ride gak walaupun sorang. Kiranya solo ride lagi.. hehe.. Malam 24hb, aku bukak porum, tgk Naza ada sebut pasai nak ride pi KL. Wah2.. pi KL.. besh ni.. skali lepas posting kat porum aku lena..

Jaga2 awai pagi, aku tgk Naza dah reply posting. Skali terus call dia, kompom nak kuaq kui 930. Then turun bawah, siap2 beg apa semua. Then terpikiaq balik, kalau p KL, mau makan 2-3 hari.. duit pun makin susut.. lepas “perbincangan”, aku msg Naza, sori bro, x dapat join p KL. Aku ride dekat2 saja..

Tgk jam, 830, aku pun siap2kan barang, masuk lam tong moto, then panaskan enjin moto, aku pun salam ngan mak, then gerak menuju Perlis. Cuaca mendung saja.. dalam ati dok doa.. jgn laa ujan.. nak amik gmbq xleh nih.. Aku ride slowly melalui Kepala Batas, Tikam Batu dan sampai saja simpang Giant Sg. Petani, aku belok kiri, ikut lencongan Barat menuju arah Merbok.

Sampai Merbok, aku nampak satu dua spot yg baik utk shoot lepas ni.. x singgah pun, sampai simpang Singkir (org sebut singkiaq), aku stop utk keluarkan kamera. Konon2 nak shoot laa kan.. then aku ride sepanjang jalan ke Yan Besar, x singgah pun. Then kat Yan Besar, aku belok ke Pantai Murni.. amik gmbq sekeping dua, shoot burung skit.. then aku teruskan perjalanan.

Dalam ati, nak je p Jambatan Pulau Bunting yang dah dok nampak dari Pantai Murni tu, tapi cemana ujan turun.. aku dok pkiaq nak berenti la apa la.. last2 miss simpang tu. Aku x patah balik dah.. terus jalan saja. Ujan makin lebat. Aku topup minyak RM10, then terus ikut jalan ke arah Kuala Kedah.

Jalan ni jalan yang aku x besa lalu pun, cantik sgt scenery dia, siap ada 1 area tu ada sawah terbentang luas, skali ada pokok kelapa sebatang ja kat tgh2.. tapi ujan kemain lebat, aku x jadi la singgah shoot... xpa2.. nnt aku ulang balik ke tempat tu... Aku sempat singgah sini saja.. shoot gmbq yg ada background Gunung Jerai.. gambaq yang kat atas skali tu la...

Sampai Kuala Kedah, aku teruskan perjalanan ke Perlis. Lebih kurang pkl 1140, sampai ke Kangar. Terus aku pi umah akak aku kat Padang Katong, makan tengahari & sejukkan tangan aku yang dah nak beku sbb basah lencun.. Mujoq pakai scoot ni.. x la basah teruk sgt.. sluaq x basah xpa.. baju saja yang basah.. kira ok la tu..

Lepas makan, aku mintak diri & teruskan perjalanan ke Sg. Batu Pahat. Lama x pi Batu Pahat.. aku tgk Sg. Batu Pahat mcm dulu gak.. taman burung dah tutup.. tapi Snake farm masih kekal. Nanti 1 hari aku nak mai shoot ulaq plak.. tapi misi aku arini.. GRAPES!! Anggur!!

Basah Lencun Ride : Grapes @ Perlis #1

Aku xtau la kat mana ladang tu.. so singgah tanya akak juai goreng pisang depan Snake Farm tu.. rupanya ladang tu x jauh sgt.. menghala ke Bukit Ayaq saja.. (Bukit Air).

Sampai ladang tu.. pakcik guard ckp.. pi la rehat2 dulu.. la ni masa rehat, masa melawat dari 9 pagi sampai 1 tghari.. then pukui 2 sampai 4 petang.. Lahai.. aku awai stgh jam rupanya.. Xpa la.. aku pun straight lagi menuju Bukit Ayaq..

Terkejut gak.. bertahun2 x penah sampai sana, rupanya dah ada Taman Herba, ada resort Bukit Air dan rekreasi Bukit Air tu pun dah di naik taraf.. sayangnya air terjun tiruan x menarik hati aku utk shoot.. Mmg aku x berkenan langsung la, lagipun ramai plak org..

Tepat pukul 2, aku pun pi tgk ladang tu balik.. Ni gambar2 anggur di Ladang Perdana tu..

Basah Lencun Ride : Grapes @ Perlis #2

Basah Lencun Ride : Grapes @ Perlis #3

Basah Lencun Ride : Grapes @ Perlis #4

Basah Lencun Ride : Grapes @ Perlis #5

Basah Lencun Ride : Grapes @ Perlis #6

Lepas puas shoot, aku decide utk shoot pano. Lama dah aku x shoot pano, so kat Perlis ni ladang tebu ialah satu tempat yang besh utk shoot Pano. Aku menuju Beseri.. tgk balai baru dah berubah rupa.. tgk jalan nak masuk sekolah aku... then tgk balik Taman Melati.. semuanya dah nampak lain..

Sampai2 saja ladang tebu, aku mula tembak.. ni gambar2 sekitar kat ladang tebu tu...
Panorama #1

Basah Lencun Ride : Ladang Tebu Chuping #4

Panorama #3
Outdoorgraphy™  : Endless route

Dari situ, aku pun start moto dan balik melalui jalan Arau – Jitra. Mengimbau balik zaman aku dok ITM dulu.. hari2 lalu jalan tu.. baguih la skrg ni depa dok repair dah jalan tu..

Sampai Jitra, topup minyak lagi rm10, call bro Rizal (Malaysian Macro Team).. singgah jap umah dia.. dalam 10 minit aku bergerak balik ke Penang melalui Langgaq, Aloq Staq, Kangkung, Gurun, SP, & selamat sampai ke Butterworth pukul 840 malam.

Puas ati dapat test moto, dapat tgk tempat org, dapat shoot, enjoying trip.. Kalau ride ramai2 lagi best rasanya.. till the next ride.. ECR 2009...